Часом діти та підлітки переживають певний травматичний досвід і в цей момент найбільше потребують допомоги. Це стосується і небезпечної взаємодії як в онлайні, так і в офлайні.
Існують поведінкові прояви, які зазвичай непритаманні дитині та можуть сигналізувати про виникнення ризикованих ситуацій.
Фізичні зміни:
- невиспаний вигляд, на уроках чи перервах може засинати;
- скарги на головний біль чи біль у шлунку;
- швидка втрата ваги чи її набирання;
- помітні самоушкодження (порізи, глибокі подряпини, синці) на тілі.
Психічні зміни:
- розсіяна увага дитини;
- тимчасова “втрата” пам’яті, коли дитина забуває свої дії чи слова;
- втрата відчуття часу.
Психологічні зміни:
- помітний страх дитини;
- нервовість чи злість під час використання гаджету;
- агресивна поведінка без явної причини.
Соціальні зміни:
- дитина віддаляється від однокласників та тих, з ким проводила більшість вільного часу;
- дитина виглядає депресивною – не комунікує з оточуючими;
- проявляє пасивність та не бере участі у спільних обговореннях;
- може прогулювати школу посилаючись на погане самопочуття;
- спостерігається замкнутість та однотипові відповіді на питання від дорослих;
- дитина може зникати з дому без попереджень;у комунікації з’являються нові сленгові слова, які раніше дитина не використовувала.
Якщо Ви помітили деякі ознаки у дитини, то спершу поговоріть з нею і зазначте, що Ви завжди підтримаєте дитину і допоможете їй справитись з будь-якою ситуацією.
Якщо дитина не готова зараз обговорювати ситуацію, яка склалась, порадьте звернутись на гарячу лінію 1545 (далі обрати “3”). Лінія працює цілодобово, анонімно та безкоштовно. Спеціалісти лінії працюють для підвищення рівня обізнаності дітей, батьків і спеціалістів про попередження та реагування на ризики в Інтернеті.
Також можна звернутися до організації Teenergizer, яка надає консультації “рівний-рівному” з психологом безкоштовно і конфіденційно: teenergizer.org/consultations/
Також можна використовувати такі ресурси:
- матеріали сайту школи;
- сайт Міністерства освіти і науки України, де в розділі «Безпека дітей в Інтернеті» розміщені поради для батьків від Національної експертної комісії України з питань захисту
- суспільної моралі щодо організації взаємодії «дитина-інтернет-мобільний зв’язок
- чат-бот «КІБЕРГІЕС» у Telegram (https://t.me/kiberpes_bot) і Viber (https://cats.viber.com/kiberpes), який допоможе дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у разі кібербулінгу, та анонімно отримати допомогу
- телефони «гарячих» ліній, за якими можна отримати психологічну підтримку у разі потрапляння в ризиковані для здоров’я ситуації, в тому числі випадки, пов’язані із соціальними мережами (0-800-500-225 – безкоштовно зі стаціонарних телефонів; 116111 – безкоштовно з мобільних телефонів);
- безкоштовну цілодобову «гарячу» лінію для жертв домашнього насильства (15-47);
- безкоштовну Національну «гарячу» лінію з попередження домашнього насильства (116-123).
- платформу цифрової освіти ДІЯ, де можна знайти освітній серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті» про те, як уберегти дітей онлайн від шкідливих матеріалів, кібербулінгу, суїцидальних інтернет-спілок, сексуального насильства (https://osvita.diia.gov.ua/courses/serial-dlya-batkiv-оnlayn-bezpeka-dіtey)
Для блокування небажаної інформації рекомендуємо використовувати ресурсне програмне забезпечення: